2011-01-04

Att upprepa en dålig idé gör den inte till en bra

Lars Vilks är en mupp. Han är en totalt misslyckad konstnär som griper efter det sista halmstrået för att göra sej ett namn, kosta vad det kosta vill. Ok, säg att den första mohammed-rondellhunden var ett ärligt misstag, låt oss tro så mycket om honom att han kanske inte insåg att det skulle leda till aggretioner och dödshot. Han kanske hade helt missat det som hände i Danmark när Mohammedkarikatyrerna blev publicerade där.

Men nu har han gjort fler! Ärligt talat, va fan tänker han med? Jag skulle aldrig påstå att jag förstår de som vill döda för att deras religion blivit dragen i smutsen. Absolut inte. Men vi vet ju alla att de finns. De flesta konstnärer vill inte upprepa sej utan gå vidare och skapa nya verk, men Vilks gillar alltså att som en fabrik sitta och producera riktigt fula bilder av Mohammed, enbart för att väcka anstöt hos muslimerna. Det är ju inte ens konstruktivt det han gör. Det är som att tänka att jag överlevde ju första gången jag hoppade framför tåget så då kan jag ju göra det igen. Eller som att jag skulle till exempel kontinuerligt skriva att Hells Angels är horor (alltså ett exempel och inte ett påstående) å sen bli förvånad att de skulle vilja spöa skiten ur mej.

Lars Vilks får nu enorm uppmärksamhet och har skydd från SÄPO dygnet runt, betalt för av våra skattepengar. Vad tjänar det till, Lars, att du håller på så här? Ger det dej en kick att peta på björnen med en pinne för att se hur länge du klarar dej? En rondellhund kan jag till viss del försvara med yttrandefriheten men fler? Till vilken nytta och vilken funktion? Tror du på allvar att detta är en strid du kan vinna? Det handlar om fundamentalister det här, de ger sej inte. Som du säkert märkt vid det här laget finns det något som kallas självmordsbombare. Dom är inte skraja av sej direkt, och de är ganska så envisa.

Du är en mupp ute på djupt vatten i en strid där du är dömd att förlora. Är det inte dags att sluta nu?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar