2010-12-31

Årets sista inlägg: Du kan va en terrorist!

Lika oväntat som att en sten i ansiktet gör ont, passar regeringen på att strama åt sitt storebrorsgrepp kring det svenska samhällets strupe nu efter bombdådet i Stockholm. En ny terroristlag kommer gå igenom efter årsskiftet. Den lagen jag hakar upp mej mest på är den om att uppmana till terrorism som kan ge upp till 2 års fängelse.

Den är ju lite vag, minst sagt. Att uppmana kan ju vara vad som helst. Och terrorism är ju också ett tolkningsbegrepp. Ett bra exempel på en tvivelaktig tolkning är ju att Kina ser årets nobels fredspristagare som en terrorist. Den enes frihetskämpe, den andres terrorist så att säga. Så i förebyggande syfte vill jag gå ut redan nu och säga:

Jag är ingen terrorist, jag uppmanar inte till terrorsim! Jag uppmanar till att ifrågasätta och förakta de som inte tåls att ifrågasättas.

Jag ville bara klargöra det nu, innan lagen går igenom. Men när vi ändå håller på och pratar om storebrorsamhället, gå nu för fan inte med på vad som helst under tanken att ja ja, bara man har rent mjöl i påsen så... Som du säkert vet, så förändras lagar ganska snabbt och enkelt när politikerna vill det. Och även gärna i det tysta, case and point: den lag som ska ge regeringen rätt att styra innehållet i Public-service-kanalerna som jag har tagit upp här innan. Alltså en lag, helt i strid mot vår yttandefrihet, en stor sak. Men hur mycket har du läst eller hört om den? Mm, just det.

Det är så jäkla typiskt att när det händer något dåligt så ska dom komma med sina nya lagar på en gång. USA gjorde det, Storbrittanien gjorde det, Sverige gör det. Passa på att smid medan järnet är varmt som det heter. Varje litet baby-step är ett steg i att krossa din frihet och styra dej mer och mer och mer. Fuck the Man!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar